دانلود پرسشنامه احساس تنهایی آشر و همکاران ( هایمل و رنشاو) با نمره گذاری، روایی و پایایی
تعداد صفحات | 3 |
حجم | 13 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
این مقیاس اولین بار توسط آشر و هایمل و رنشاو در سال (1984) ساخته شده است که میزان تنهایی و نارضایتی اجتماعی وی را ارزیابی می کند شامل 24 ماده است. 8 ماده آن عبارت است از (2-4-5-11-13-15-19-23 ) مربوط به سرگرمی ها و علاقه است و نمره ای به آن تعلق نمی گیرد و برای این منظور که در انجام آزمون احساس راحتی و آرامش بیشتری می کند.
به 16 ماده نمره تعلق می گیرد و دامنه آن بین 16 تا 80 است بر اساس مقیاس رتبه بندی لیکرت نمره گذاری شده است و هر عبارتی بین 1 تا 5 نمره می گیرد(اصلا در مورد من درست نیست=1 ، کمی در مورد من درست است= 2، گاهی در مورد من درست است=3 ، غالبا در مورد من درست است=4 و کاملا در مورد من درست است=5 ) پژوهشی که توسط تهیه کنندگان این مقیاس بر روی 522 کودک و نوجوان بهنجار 12 سال به بالا انجام گرفت(1984) نشان داد که نمره های این مقیاس همبستگی معنا دارای به نمره های ارزیابی همسالان کودک نسبت به وی و نیز سایر روش های گروه سنجی داشت.
ضریب پایایی این ازمون بااستفاده ازروش دو نیمه کردن r=0/83بودوبا استفاده ازروش اسپیرمن براون،ضریب پایاییr=0/91وهمچنین بااستفاده از روش دو نیمه کردن گاتمن r=0/91بود(اشر وهایمل ورنشاو،1974). ضریب پایایی بدست امده توسط محمد مجدیان باروش باز ازمایی بافاصله زمانی 25 روز بر روی 41دانش اموزیک مدرسه راهنمایی دخترانه r=0/49بود این ازمون مقیاس خوبی برای اندازه گیری وارزیابی میزان تنهایی کودک ونیز گوشه گیری و نارضایتی از موقعییت های اجتماعی است
هدف از این پایان نامه بررسی اثرات احساس تنهایی در دوره نوجوانی و بررسی نظریه های آن می باشد.
تعداد صفحات | 54 |
حجم | 113 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
هدف از این پایان نامه بررسی اثرات احساس تنهایی در دوره نوجوانی و بررسی نظریه های آن می باشد. در ابتدا پس از تعریف احساس تنهایی و شناخت آن به انواع آن می پردازیم. در ادامه مفاهیم مشابه ان را بررسی می کنیم.به طبقه بندی احساس تنهایی می پردئازیم و راهکارهایی را بیان می داریم.در نهایت به بررسی اثرات آن خواهیم پرداخت و در آخر نظریه های مرتبط با احساس تنهایی را برری میکنیم.
بررسی موشکافانه روابط بین فردی برای اولین بار توسط سالیوان (1953 به نقل از حسین چاری 1381 ) تحت عنوان نظریه در روابط بین فردی جایگاه خود را در مباحث روان شناسی به دست آورد . سالیوان بر لزوم برقراری رابطه با دیگران به دلیل ریشه داشتن آن در نیازهای اساسی انسانی تاکید می کند و بی کفایتی در ارضای نیاز به صمیمیت دیگران یا صمیمیت بین فردی را تحت عنوان تنهایی مطرح می کند.
به نظر سالیوان در کنار دیگران بودن در بزرگسالی به شکل نیاز به مشارکت در فعالیت های اجتماعی بروز می کند و عدم ارضای آن منجر به احساس تنهایی می شود. اوج نیاز به همنوع در غالب احتیاج به محبت دیگران و تبادل محبت به منظور برقراری رابطه دوستی صمیمانه یا در بالاترین سطح آن نیاز به عشق نسبت به فردی دیگر متجلی می شود. ریشه تنهایی به نظر او در عدم ارضای یکی از این نیازها در مراحل مختلف است و همه آنها نمی توانند در غالب نیاز اساسی به تماس و صمیمیت بررسی شوند.
محققان احساس تنهایی را به عنوان یک تجربه ذهنی که برای افراد ناخوشایند و ناگوار می باشد، تعریف می کنند و معمولا از نارضایتی های روابط اجتماعی ناشی می شود که ممکن است از حالات گذرا و سریع به یک حالت مداوم و تجربه مخرب زندگی تغییر کند( پرلمن و پپلائو ،1982). فرام رایکمن (1959) ضمن ارائه شواهدی در تایید نظریه سالیوان خاطر نشان می کند که همه انسانها از تنها شدن هراس دارند و آستانه احساس تنهایی را متاثر از تاریخچه رشدی افراد می داند. به نظر وی فقدان مستمر تماس فیزیکی در دوران کودکی ممکن است به بیماری های جسمانی و نیز عاطفی از قبیل احساس تنهایی منجر شود. احساس تنهایی زمانی پیش می آید که تماس و رابطه فرد با دیگران کاذب باشد به نحوی که تجربه عاطفی مشترکی برای این رابطه دو جانبه فرد با دیگران متصور نباشد و انسان در فرایند تماس با دیگران فاقد یک احساس صمیمی و ارتباطی حقیقی باشد.
فهرست مطالب
احساس تنهایی
تعریف احساس تنهایی
شناخت احساس تنهایی
دربرابراحساس تنهایی چه میکنیم
انواع احساس تنهایی
رابطه احساس تنهایی با ترس واضطراب
با احساس تنهایی چگونه برخورد می کنیم
چند توصیه برای رفع احساس تنهایی
طبقه بندی ویس از احساس تنهایی
ارتباط احساس تنهایی با کودک آسیب دیده درون
تفاوت احساس تنهایی با کمرویی و افسردگی
احساس تنهایی درروان شناسی
ریشه های احساس تنهایی
رابطه بین ترس و احساس تنهایی
رابطه احساس تنهایی با شخصیت خود محور
روش ازبین بردن احساس تنهایی
ایا درمان قطعی برای احساس تنهایی وجود دارد؟
اثرات احساس تنهایی در دوره نوجوانی
نظریه های مربوط به احساس تنهایی
پیشینه پژوهش احساس تنهایی
منابع
هدف از این پایان نامه ماهیت و طبقه بندی احساس تنهایی در روانشناسی و بررسی مفاهیم مشابه می باشد.
تعداد صفحات | 54 |
حجم | 113 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
احساس تنهایی با مشکلات روانی –اجتماعی ( نظیر عزت نفس پایین ، شایستگی پایین، تعاملات اجتماعی ضعیف ) ، سلامت روانی ( نظیر اضطراب ، افسردگی ، رفتارهای خودکشی) و سلامت روانی ( نظیر عملکرد ایمنی و مشکلات خواب ) مرتبط است(هنریش و گلون ، 2006 ). یافتههای پژوهشی موید آن است که احساس تنهایی یک عامل سبب شناختی در سلامت و بهزیستی جمعیت های گوناگون می باشد و پیامدهای آنی و دراز مدت جدی در بهداشت روانی دارد(هنریش و گلون، 2006 ).آبراهام اچ مازلو 1970 یکی از خصیصه های باند افراد خودشکوفا را تمایل به خلوت گزینی و تنهایی معرفی می کند .
پژوهشگران براین عقیده اند که عوامل بسیاری در ایجاد احساس تنهایی در کودکان و نوجوانان دخالت دارند . این عوامل را می توان به دو دسته عوامل خارج و داخل از محیط مدرسه تقسیم نمود . برخی از عوامل خارج از محیط مدرسه شامل مشکلات خانوادگی ،انتقال به مدرسه جدید ،از دست دادن یکی از والدین یا در ارتباط با موضوع هایی همچون عشق هستند . از جمله عوامل مربوط به محیط مدرسه نیز شامل طرد شدن توسط همسالان به دلیل ضعف در مهارت های اجتماعی ،ارتباطی و مشکل در دوست یابی هستند و همچنین ویژگی های شخصیتی مانند کمرویی ،اضطراب و حرمت به خود پایین نیز می تواند منجر به احساس تنهایی در کودکان و نوجوانان شوند (الهاگین ، 2004).
در فرهنگ ما ایرانیان مسئله تنهایی و تبعات مثبت و منفی آن از دیرباز مطرح بوده است . در فرهنگ اسلامی ایران خلوت گزینی ؛ اعتکاف و محاسبه نفس مورد تأکید بوده است . مولانا شاعر پارسی گوی این سرزمین سعادت انسان را در تنهایی می داند :
دلا خو کن به تنها که از تنها بلاخیزد سعادت آن کسی دارد که از تنها بپرهیزد
اما آنچه در این پژوهش مورد نظر ماست ،احساس تنهایی است ،نه تنها یی به معنای اعم کلمه ،و احساس تنهایی غیر از تنهایی است . یعنی اگر چه تنهایی می تواند یک خصوصیت مطلوب افراد خود شکوفا باشد ،اما احساس تنهایی دارای تبعات منفی فراوانی است . امروزه بر هیچ عقل سلیمی اهمیت روابط اجتماعی به منظور ارضاء به نیازهای معنوی و مادی پوشیده نیست . عده ای از نظریه پردازان جامعه شناسی اجتماعی بودن انسان را امری خطیر ،و عده ای دیگر آن را مسئله ای که برای رفع نیازهای انسان بوجود آمده قلمداد می کنند . در هر صورت اهمیت روابط اجتماعی برای رشد خودی واضح و آشکار است .احساس تنهایی می تواند عوارض منفی فراوانی هم برای فرد (بهداشت روان ) و هم برای جامعه ،از لحاظ هماهنگی بین اعضاء در جهت تحقق اهداف کلی جامعه در برداشته باشد .بسیاری از مسائلی که به نحوی با احساس تنهایی مرتبط است درکشورهای دیگر تبیین شده است ؛ که با توجه به تفاوتهای فرهنگی آن جوامع انجام پژوهش در این زمینه ، و تبیین مسئله در این سرزمین ضروری به نظر می رسد .
فهرست مطالب
احساس تنهایی
تعریف احساس تنهایی
شناخت احساس تنهایی
دربرابراحساس تنهایی چه میکنیم
انواع احساس تنهایی
رابطه احساس تنهایی با ترس واضطراب
با احساس تنهایی چگونه برخورد می کنیم
چند توصیه برای رفع احساس تنهایی
طبقه بندی ویس از احساس تنهایی
ارتباط احساس تنهایی با کودک آسیب دیده درون
تفاوت احساس تنهایی با کمرویی و افسردگی
احساس تنهایی درروان شناسی
ریشه های احساس تنهایی
رابطه بین ترس و احساس تنهایی
رابطه احساس تنهایی با شخصیت خود محور
روش ازبین بردن احساس تنهایی
ایا درمان قطعی برای احساس تنهایی وجود دارد؟
اثرات احساس تنهایی در دوره نوجوانی
نظریه های مربوط به احساس تنهایی
پیشینه پژوهش احساس تنهایی
منابع
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق احساس تنهایی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 54 |
حجم | 113 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
پرداختن به احساس تنهایی از این جهت مهم است ، که مانع شکوفایی استعدادهای ماست. انرژی های حیاتی ما را بیهوده می گیرد و ما را در اوهام و تصورات باطل ، نگه می دارد. سرمایه واقعی ما که وقت است را معطل می گذارد. دیگر اینکه عمق خطاهای شناختی و معرفتی و حسی ما را بیشتر می کند. ترس ما را از محیط اطراف ، افزایش می دهد. اضطراب خود را نمی توانیـم ببینیـم و بدین شکل آسیب های جسمی به ما وارد می شود.
در احساس تنهایی ، بی دفاعی و فرار از چالش های زندگی نهفته است. برای انسانی که در مقطع و دقیقه اکنون در این جهان زندگی می کند ، شناخت ریشه و علت احساس تنهایی بسیار مهم است. در صورتیکه امروزه به چاره ننشیند ، فردا خیلی دیر است. تاوان سنگینی می طلبد. چرا که جهان ما دیگر شتاب گرفته است. آنکه در خلوت خود زندگی می کند ، جهان را تجربه نمی کند. آنچه را که تجربه می کند ، حرمان و خسران و زیان است. در صورتیکه امروز امکان دست یابی به هدفها و استفاده از فرصتها بیش از هر زمانی فراهم است. تنها باید علت فرار خود را بشناسیم و بدون آنکه خود را به خاطر عقب نشینی و یا به عنوانهای دیگری که بر رفتار خود می گذاریم ، ملامت کنیم ، مهارتهای ارتباطی خود را بالا ببریم و انگیزه های خود را برای زندگی کردن موفقیت آمیز بشناسیم. امروزه دیگر درمان احساس تنهایی و یا رفع آن چندان دشوار نیست. تنها کافی است که از لاک خویش بیرون بیاییم و برای درک وضعیت خود مطالعه کنیم و چاره بیند یشیم. درمان در چند قدمی ماست ، در صورتیکه طالب بیرون رفت از وضعیت پیش آمده باشیم (آزاد ، 1368).
عسگری ،لعلی فاضلی ( 1387 ) : پژوهشی تحت عنوان توان پیش بینی سبک های فرزند پروری ادراک شده و متغییرهای جمعیت شناختی بر احساس تنهایی دانش آموزان دختر انجام داد نتایج پژوهش نشان داد که سبک فرزند پروری اقتدار منش به خصوص دو بعد گرمی ،حمایت گری و خود مختاری آن و متغییر پایگاه اقتصادی – اجتماعی می تواند میزان احساس تنهایی را در دانش آموزان دختر کاهش دهد این نتایج باید در سیاسیت گذاری سازمان بهداش روانی و آموز شوالدین و مشاوران بالینی مورد تئجه قرار گیرد .
فهرست مطالب
احساس تنهایی
تعریف احساس تنهایی
شناخت احساس تنهایی
دربرابراحساس تنهایی چه میکنیم
انواع احساس تنهایی
رابطه احساس تنهایی با ترس واضطراب
با احساس تنهایی چگونه برخورد می کنیم
چند توصیه برای رفع احساس تنهایی
طبقه بندی ویس از احساس تنهایی
ارتباط احساس تنهایی با کودک آسیب دیده درون
تفاوت احساس تنهایی با کمرویی و افسردگی
احساس تنهایی درروان شناسی
ریشه های احساس تنهایی
رابطه بین ترس و احساس تنهایی
رابطه احساس تنهایی با شخصیت خود محور
روش ازبین بردن احساس تنهایی
ایا درمان قطعی برای احساس تنهایی وجود دارد؟
اثرات احساس تنهایی در دوره نوجوانی
نظریه های مربوط به احساس تنهایی
منابع
هدف از این تحقیق ویژگیهای دخیل در تاب آوری و روشها و مولفه های تاب آوری می باشد
تعداد صفحات | 37 |
حجم | 96 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
به طورکلی، فرآیند تاب آوری در پاسخ به تجربۀ تنیدگی ظاهر می شود و زمانی رخ می دهد که "شرایط یا رویدادی از سوی فرد متناسب با بهزیستی او مورد ارزیابی قرار می گیرد و منابع فرد در این فرآیند تحمیل می شوند یا نادیده گرفته می شوند"(فولکمن و لازاروس، ١٩٨٥). زمانی که تجربۀ تنیدگی رخ می دهد، تاب آوری به عنوان مکانیسمی مقابلۀ فرد را ممکن می سازد و امکان بازیابی از اثرات خطرناک ارزیابی های هیجانی منفی را که اغلب با تنیدگی همراه است را فراهم می سازد. تاب آوری ابتدا با کنترل هیجان منفی و با انجام واکنش های رفتاری تحقق می یابد تا شرایط تنش زا بهبود یابد(فولکمن و لازاروس، ١٩٨٠). بنابراین تاب آوری به فرد برای مقابله با رویدادهای تنش-زای زندگی و انجام کنش های رفتاری پیش گستر کمک می کند تا امکان ارزیابی های هیجانی مثبت تر رویدادها فراهم شود( فولکمن و لازاروس، ١٩٨٥).
مفهوم تاب آوری به صورتهای مختلف تعریف می شود. راتر در سال 1987 به نقل از هالی(2000) بیان می کند که تاب آوری به تفاوت افراد در پاسخگویی به خطر برمی گردد. وارنر(1989) به نقل از هالی(2000) این واژه را به صورت سازگاری یا مقابله موفقیت آمیز در برابر مواجهه با حوادث استرس زای زندگی تعریف می کند. جرمی مفهوم تاب آوری را به معنای کنترل یا اقدام بر عوامل فشارزا قبل از اینکه به فرد آسیب برساند، به کار می برد(فیتزپاتریک، کوئرنر، 2004).
مندل و همکاران(2006) تاب آوری را انعطاف پذیری مؤثر در برابر حوادث زندگی می دانند و بیان می کنند که تاب آوری توانایی سازگاری مناسب در زمان در معرض قرار گرفتن در زمینه های استرس زا و خطرناک یا تهدیدهای مهم است. به عبارت دیگر آنها تاب آوری را توانایی و بهبود و جبران و انعطاف پذیری بعد از مواجهه با حوادث آسیب زا و تنش زا معرفی می کنند. اصولاً مندل و همکاران(2006) دو وجه را در مفهوم تاب آوری مهم می دانند، یکی اینکه فرد حادثه آسیب زا و فشار و سختی را تجربه کند و دوم اینکه افراد در برابر این حوادث انعطاف پذیر باشند و دست به جبران برای بازگشت به عملکرد و کارکردهای معممول خود بزنند.
فهرست مطالب
مقدمه 14
نوجوانی 14
خصوصیات دوره نوجوانی 14
رشد فردی واجتماعی دوران نوجوانی 19
هویت وهویت یابی دردوره نوجوانی 16
تاب آوری 17
تعریف تاب آوری 17
ظهورتاب آوری 20
تاب آوری و آسیب پذیر 20
ارتباط بین تاب آوری، مراحل رشد روانی، شناختی، اجتماعی و سلامت روان 22
الگوی تاب آوری و آسیب پذیری 23
ویژگیهای افراد تاب آور 24
وجوه تاب آوری 26
ویژگیهای دخیل درتاب آوری 27
سخترویی کلیدی برای تاب آوری 29
مؤلفه های تاب آوری 29
پژوهشهای انجام شده در این زمینه 31
منابع