خلاصه
در سرزمین ایران و شمال خاوری خلیج فارس منطقه ای است که امروزه فارس و در قدیم پارسه خوانده می شده، در این منطقۀ کوهستانی کوهی با نام قدیمی مهر و نام امروزی رحمت وجود دارد که در دامنۀ آن ویرانه کاخی به جا مانده که پشینۀ آن به 2500 سال پیش می رسد. این کاخ در زمان سلسلۀ هخامنشیان ساخته شده است که از سال 330 تا 550 پیش از میلاد بر ایران فرمانروایی می کردند. با وجود پژوهشهای بسیار در بارۀ مذهب شاهان این سلسله، ایران شناسان هنوز به هیچ نظر قطعی در این مورد نرسیده اند، یا اگر رسیده اند بر اساس شواهد و تعابیری است که هنوز قابل بحث است. در این مقاله بر اساس سنگ نوشته ها و سنگ نگاره های این بنا نشان داده می شود که شاهان این سلسله بی تردید پیرو دین زردشت بوده اند که 6 یا 7 سده پس از میلاد اولین مذهب رسمی جهان را ایجاد کرده و تمامی نمادهایی که در این کاخ بی همتا به کار رفته ایرانی است و به اشتباه، به باورهای مردمان و تمدنهای دیگر نسبت داده شده است.
کلید واژه :
تخت جمشید، هخامنشیان، هفت امشاسپند، باورهای دینی زرتشتیان، زرتشت، نیلوفر آبی یا گل تالاب ها (لوتوس) ، زنبق، بَرسَم، نسترن.
مقدمه
کشور ایران فلاتی از خاورمیانه است که در منطقۀ معتدل شمالی و بین عرض های 20 تا 40 درجۀ شمالی و طولهای 44 تا 64 شرقی قرار گرفته است. این کشور محدود است از شمال به ترکمنستان، دریای خزر، آذربایجان و ارمنستان، از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان، از خاور به پاکستان، افغانستان، از باختر به عراق و ترکیه.
نام ایران در نهایت، کوتاه شدۀ 'ایریانوخشَترَ' (Irianokhashatra) است، بدین معنی که آریاییان که از قبیله های بزرگی تشکیل یافته بودند، نام سرزمین خود را ' ایریو دَئینکهونام' (Irioda’eenk-honam) یعنی زیستگاه آریاییان گذاشته بودند و وقتی که دارای دولت و پادشاهی شدند میهن شان را 'ایریانوخشَترَ' یعنی پادشاهی ایرانیان خواندند.
چکیده
در سرزمین ایران و شمال خاوری خلیج فارس منطقه ای است که امروزه فارس و در قدیم پارسه خوانده می شده، در این منطقه کوهستانی کوهی با نام قدیمی مهر و نام امروزی رحمت وجود دارد که در دامنه آن ویرانه کاخی به جا مانده که پشینه آن به 2500 سال پیش می رسد. این کاخ در زمان سلسله هخامنشیان ساخته شده است که از سال 330 تا 550 پیش از میلاد بر ایران فرمانروایی می کردند. با وجود پژوهشهای بسیار در باره مذهب شاهان این سلسله، ایران شناسان هنوز به هیچ نظر قطعی در این مورد نرسیده اند، یا اگر رسیده اند بر اساس شواهد و تعابیری است که هنوز قابل بحث است. در این مقاله بر اساس سنگ نوشته ها و سنگ نگاره های این بنا نشان داده می شود که شاهان این سلسله بی تردید پیرو دین زردشت بوده اند که 6 یا 7 سده پس از میلاد اولین مذهب رسمی جهان را ایجاد کرده و تمامی نمادهایی که در این کاخ بی همتا به کار رفته ایرانی است و به اشتباه، به باورهای مردمان و تمدنهای دیگر نسبت داده شده است.
کلیدواژگان: تخت جمشید، هخامنشیان، هفت امشاسپند، باورهای دینی زرتشتیان، زرتشت، نیلوفر آبی یا گل تالاب ها (لوتوس) ، زنبق، بَرسَم، نسترن.
مقدمه
کشور ایران فلاتی از خاورمیانه است که در منطقه معتدل شمالی و بین عرض های 20 تا 40 درجه شمالی و طولهای 44 تا 64 شرقی قرار گرفته است. این کشور محدود است از شمال به ترکمنستان، دریای خزر، آذربایجان و ارمنستان، از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان، از خاور به پاکستان، افغانستان، از باختر به عراق و ترکیه. نام ایران در نهایت، کوتاه شده "ایریانوخشَترَ" (Irianokhashatra) است، بدین معنی که آریاییان که از قبیله های بزرگی تشکیل یافته بودند، نام سرزمین خود را " ایریو دَئینکهونام" (Irioda’eenk-honam) یعنی زیستگاه آریاییان گذاشته بودند و وقتی که دارای دولت و پادشاهی شدند میهن شان را "ایریانوخشَترَ" یعنی پادشاهی ایرانیان خواندند. این نام بعدها به "اِئَران شَترَ" (E’aranshatra) و "ایرانشهر" (Iranshahr) تغییر شکل داد و ایران کوتاه شده همین نام است. در جنوب فلات ایران سرزمینی است که ایرانیان از روزگار قدیم بدان پارس و یونانیان پرسیس می گفتند و ما امروز آن را فارس می نامیم که از لحاظ جغرافیایی منطقه ای کوهستانی است و در شمال خلیج فارس واقع شده و حوزه مرتفعی را که شیراز- مرکزکنونی فارس- در آن قرار گرفته در بر می گیرد.
مقدمه
فقر را می توان به غده یی سرطانی تشبیه کرد که اگر به موقع درمان نشود، تمام پیکره ی جامعه را دربر می گیرد و از پای در می آورد. به رغم دیدگاه های مختلفی که در طول تاریخ درباره ی علت پیدایش فقر و شیوه ی رویارویی با آن وجود داشته است، امروزه محرومیت زدایی یکی از اهداف همه ی نظامها و مکاتب شمرده می شود؛ هر چند درباره ی راه رسیدن به آن اختلاف وجود دارد.
اسلام، چون دیگر ادیان الهی، به این مسأله اهمیت بسیار داده و بر ریشه کن کردن فقر و تأمین رفاه عمومی، به عنوان یک هدف اقتصادی، تأکید کرده است. »
دکتر سعید فراهانی فرد عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سردبیر فصلنامه اقتصاد اسلامی است. تحصیلات دانشگاهی وی دکترای اقتصاد است و درس خارج فقه را نیز در کارنامه تحصیلات حوزوی خود دارند.
تألیف کتاب «نگاهی به فقر و فقرزدایی از دیدگاه اسلام» یکی از چند صد کتاب منتشر شده توسط کانون اندیشه جوان است که در سال ۱۳۷۸ توسط دکتر فراهانی فرد به رشته تحریر درآمده است. در این کتاب به مباحثی چون عوامل فقر، درمان فقر و پیشگیری از آن، بررسی علل عقب ماندگی مسلمانان و... پرداخته شده است.
خلاصه
بعضی، ریشه های هیئت استانداردهای حسابداری دولتی رابه بازسازی شورای ملی حسابداری دولتی در اوایل دهۀ 1970 مربوط می دانند. با این وجود نیاز به هیئت استانداردهای حسابداری دولتی به عنوان بخشی از مباحثات غیر رسمی بین جامعه دولتی وبنیاد حسابداری مالی تا سال 1979 مطرح نشد واین نیاز پس از مطرح شدن ماده یک شورای ملی حسابداری یعنی حسابداری دولتی وقواعد گزارش مالی، مطرح گشت. فرایندی که موجب تاسیس هیئت استانداردهای حسابداری دولتی شد خط مسیر مستقیمی نبود اما فرایند تنظیم استانداردهای حسابداری وگزارش مالی هم خط سیرمستقیمی ندارد. وقتی در 14ژوئن سال 1984 کانون توجه ها بطور رسمی از شورای ملی حسابداری به هیئت استانداردهای حسابداری دولتی انتقال یافت، حسابداری وگزارش مالی برای دولت ودولتهای محلی وارد مرحله جدیدی شد. این مقاله نگاهی به 25 سال اول فعالیت هیئت استانداردهای حسابداری دولتی می اندازد واشاره ای به بعضی از کارهای مهمی که در زمینه حسابداری وگزارش مالی نوشته شده است واعضای هیئتی که انها راتهیه وتدارک دیدند، میکند. همچنین بعضی ازچالشهایی راکه هیئت استانداردهای حسابداری دولتی درطولاین دوره با آنها مواجه بوده است رابیان خواهد کرد.
اولین هیئت (تیم) (ازسال 1984تا1990)
هیئت استانداردهای حسابداری دولتی باپنج عضو کارش رااغازکرد. 'انتونیو'اولین رئیس بودکه تمام وقت کارمی کرد. انتونیوپس ازانکه به-عنوان بازرس دولت درایالت'میسوری'انتخاب شد به هیئت استانداردهای حسابداری دولتی آمد. اوتجربۀ گسترده ای در زمینۀ حسابداری دولتی، دانشگاهی وعمومی داشت. 'مارتی ایوز'اولین نایب رئیس هیئت استانداردهای حسابداری دولتی بود. اوهمچنین به عنوان مدیرتحقیقاتی هیئت استانداردهای حسابداری دولتی تاسال 1990فعالیت کرد. قبل ازآن، اقای'ایوز'یکسال را در بنیاد حسابداری مالی گذراند تا در مذاکراتی که منجر به تاسیس هیئت استانداردهای حسابداری دولتی شد کمک کند وآماده آن شود تا هیئت استانداردهای حسابداری دولتی، سلطه شورای ملی حسابداری بر تنظیم استانداردها را به چنگ خود در آورد.
موضوع:
مقاله نگاهی به آسیب های خانواده امروز و علل ضعف در کارکردها
در قالب Word و قابل ویرایش
فهرست
کارکردهای خانواده متعادل
ساختار خانواده
الگوی خانواده دینی
آسیب شناسی خانواده ایرانی
عوامل آسیب زا
تاثیر افراد بر خانواده
پاره ای دیگر از تغییر نگرش ها ویژه زنان است
انحراف در ساختار خانواده
خرده نظام های تأثیرگذار بر خانواده
منابع
نگاهی به آسیب های خانواده امروز و علل ضعف در کارکردها
شکی نیست که خانواده امروز ایرانی با خانواده متعادلی که باید سنگ بنای یک جامعه سالم باشد، فاصله زیادی دارد. این خانواده، از یک سو هنوز گرفتار بعضی سنت های غلط گذشته مانند بی عدالتی و ظلم به زنان بوده و از سوی دیگر آموزه های مدرن مانند انکار تفاوت های جنسیتی، اختلاط نقش ها، فرد گرایی و اصالت لذت های دنیایی، سلامت، ثبات و حتی کیان خانواده را به خطر انداخته و آسیب های جدی اجتماعی به وجود آورده است، در حالیکه این موضوع چنان که بایسته است، به دغدغه اصلی اندیشمندان و مسئولان جامعه تبدیل نشده و عمده طرح ها و بودجه هایی که به نام خانواده تصویب می شود،