دانلود انواع مقاله

(پروژه، مقاله، پایان نامه، گزارش کارآموزی، سوالات استخدامی، طرح توجیهی و...)

دانلود انواع مقاله

(پروژه، مقاله، پایان نامه، گزارش کارآموزی، سوالات استخدامی، طرح توجیهی و...)

تعیین رابطه رضایت زناشویی مادران و عزت نفس دختران آنان

عنوان کامل: تعیین رابطه رضایت زناشویی مادران و عزت نفس دخترانشان

تعداد صفحات: 127

دسته: روان شناسی و مشاوره



 از جمله اهداف مهم ازدواج که قرآن کریم نیز به آن اشاره فرموده، رسیدن به آرامش و آسایش است. آسایش و آرامش زمانی حاصل می شود که در زندگی رضایت خاطر و خشنودی وجود داشته باشد. میزان رضایت مندی از ازدواج تاثیر مهمی بر کانون خانواده و کارکرد های اعضای خانواده دارد. مسئله مورد توجه در این تحقیق بررسی تاثیر رضایت مندی زناشویی مادران بر عزت نفس دختران شان است و از آنجا که عزت نفس در فرد زمینه و اساس ادراک او از تجارب زندگی را فراهم می آورد دارای نقش و ارزش بالایی است. شایستگی عاطفی. اجتماعی که از خود ارزیابی مثبت به بار می آمد می تواند به عنوان سپر یا نیرویی در مقابل مشکلات آینده به فرد کمک کند. به نظر میرسد که عزت نفس بالا می تواند تا حدودی بعضی مسایل و نقص های فردی را جبران کند.  

پیتر سون   (1986) اعلام کرد که کسانی که ازدواج موفق ندارند دچار افسردگی می شوند او می گوید که چنین پدیده ای بسیار شایع است. نیکلر   (1986) شرح میدهد پدران و مادرانی که روابط خوبی ندارند این احساس را در فرزندان خود به وجود می آورند که آنها را دوست ندارند. پارکر   (1999) توضیح میدهد افرادی که از شدیدترین شکل استرس رنج میبرند کسانی هستند که احساس می کنند کنترل بر وضعیت و شرایط زندگی خود ندارند و در زندگی خانوادگی دچار مشکل هستند.  
دکتر فروغ عریضی (1381) بیان کرد که خانواده هایی که محیطی سرشار از عشق و علاقه و سر زندگی فراهم می سازند. افراد سالم و سرشار از انرژی به جامعه تحویل می دهند. ساروخانی (1376) اعلام کرد که رضایت زناشویی و روابط خانوادگی موفق فرزندان سالم را تحویل جامعه میدهند که خود سبب سلامت جامعه است. در این تحقیق سعی بر آن شده که تاثیر رضایت زناشویی مادران را بر عزت نفس دختران شان سنجیده شود.  
اهمیت و ضرورت رضایت زناشویی از این نظرات که خانواده محل انتقال سنت ها و باورها و انواع مختلف شناخت ها است، خانواده با الگو گرفتن به کودک یاد میدهد که چگونه باید رفتار کند و چگونه با اجتماع سازگار شود و اینکه زن و مرد نقش های متفاوتی دارند و به طور کلی در خانواده است که کودک اولین قدم های اجتماعی شدن را بر می دارد و در نهایت به موجودی کاملاً اجتماعی تبدیل می شود.   


ادامه دارد (Full-text)

بررسی توصیفی موسیقی و موسیقی درمانی بر روی انسانها


عنوان کامل: بررسی توصیفی موسیقی و موسیقی درمانی بر روی انسانها

تعداد صفحات: 198

دسته: روان شناسی، هنر، علوم اجتماعی



مقدمه ای کلی راجع به موسیقی و موسیقی درمانی

آنجا که سخن باز می ماند، موسیقی آغاز می شود. هانریش هانیه اریان و نژاد ها بی شمارند، اما زبان و روح یکی است، زبان عشق. موسیقی نوعی زبان عشق است. کاربرد موسیقی برای درک زیبایی و سلامت زندگی اجتناب ناپذیر است.

از بدو خلقت انسان، نیازهای متنوعی (اعم از جسمی و روانی) با او همراه بوده که برای برآورده ساختن این نیازها سازگاری با محیطش به ابزارهایی نیاز داشته است.

هنر به عنوان یکی از وسایل اولیه سازگاری بشر در خدمت نیازهای کمال جویی و زیبا طلبی و از طرف دیگر، آرام بخش ناراحتی ها و سختی های زندگی او بوده است. موسیقی شکلی از هنر است که احساس، عاطفه، ادراک و شناخت انسان را بدون نیاز به تکلم و زبان منتقل می کند.

استفاده بشر از موسیقی، امری آسان و قابل دسترس بوده است، چون ریتم و ملودی، به عنوان دو رکن اساسی موسیقی، در سرشت انسان وجود داشته و آواگرایی ها و حرکات رتیک نیز نیازی به تکلم نداشته است. از این رو در بیشتر قبایل ابتدایی مراسم وآیین های مختلف موسیقیهایی که وسیله ای برای ابراز همبستگی و از بین بردن ترسها و غم ها و ایجاد آرامش و شادی و اراده در بین افراد قبیله بوده برگزار می شده است.

موسیقی زبان آرزوها، انتظارها و عواطف بشری است و هر قوم و ملتی بر حسب ویژگی های عاطفی و فرهنگی خود، موسیقی خاصی دارد. با درک موسیقی، عواطف زیبا، همدردی و تفاهم هم بیشتر قلبی میسر خواهد شد .

نغمه های موسیقی برحسب ترکیب فواصل و ریتم دارای ارتعاشات خاصی هستند که با تحریک ارتعاشات سلول های عصبی احساس و انگیزه ای را تقویت، تضعیف و یا منتقل می سازند، اگر چه فواید درمان با موسیقی از دوران های قبل مطرح بوده است، اما تا قبل از اینکه در قرن اخیر به عنوان یک رشته تخصصی شناخته شود خوب معرفی نشده است (سایت اینترنتی).

موسیقی شفابخش است و هریک از ما می توانیم از آن برای تقویت جسم و روح  و جان استفاده کنیم . تأثیر موسیقی و صوت بر هر یک از ما متفاوت است، ولی بهر حال روی همه ما اثر می گذارد.   تأثیر  موسیقی و صوت بر هر یک از ما متفاوت است، ولی بهر حال روی ما اثر می گذارد. برای درمان  با موسیقی، خودمان باید در این امر مشارکت کنیم، که این امر مستلزم  چیزی فراتر از گوش دادن حرف به موسیقی با پر کردن وقت اضافی زندگی است. (ند، اندروز، ص 18).  



ادامه دارد (Full-text)

بررسی میزان افسردگی در پرسنل بیمارستان شهید مطهری

عنوان کامل: بررسی میزان افسردگی در پرسنل بیمارستان شهید مطهری

تعداد صفحات: 95

دسته: روانشناسی، علوم اجتماعی



چکیده پژوهش

این پژوهش یک مطالعه توصیفی وتحلیلی بوده و به منظور بررسی مقایسه میزان افسردگی در پرسنل بیمارستان اعم از بخشهای مختلف (اطفال- زنان- مردان- ICU- اطاق عمل) صورت گرفته است. تعداد 100 نفر از کل پرسنل انتخاب و پرسشنامه ربک توزیع شده است.

هدف از پژوهش، اندازه گیری ومقایسه شیوع افسردگی در بخشهای مختلف  و رابطه بین متغیرهای زیر با افسردگی از طریق آزمون یک مورد بررسی قرار گرفته است که شامل (سن، جنس و وضعیت تحصیلی، سابقه بیماری و ... ....) می باشد.

بین نوع بخش و میزان بروز افسردگی رابطه معنادرای وجود نداشته و در میان متغیرهای فوق فقط میزان افسردگی با جنسیت رابطه معنا داری بدست آمده  است. پرسنل بیمارستان به نظر می رسد افسردگی به میزان زیادی وابسته به مسائل کلی جامعه می باشد که بعنوان بخش مهمی از آن به شمار می آیند. فشار حرفه ای، تماس با بیماران دارای مشکلات ودردهای طاقت فرس، انتقال فشارهای همراهان بیمار وعدم توفیق درمان افسردگی زا خواهند بود.

 



ادامه دارد (Full-text)

بررسی پذیرش تکنیکهای کنترل رفتاری از سوی والدین مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی


عنوان کامل: بررسی پذیرش تکنیکهای کنترل رفتاری از سوی والدین مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی

تعداد صفحات: 70

دسته: پزشکی، روانشناسی



چکیده:

زمینه: جهت درمان دندانپزشکی کودکانی که با دندانپزشک همکاری نمی کنند، استفاده از تکنیک های کنترل رفتاری اجتناب ناپذیر می باشد. روشهایی هستند که گروه دندانپزشکی با آن به طور موءثر و کارامد کودک را درمان می کند و همزمان نگرش مثبتی نسبت به دندانپزشکی به او القا می کند.

هدف: هدف این مطالعه تعیین کردن پذیرش تکنیکهای کنترل رفتاری از سوی والدین مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی قزوین بود.

روش ها: جهت انجام این مطالعه توصیفی-مقطعی، فیلمی حاوی 4 روش کنترل رفتاری جدا کردن کودک از والد، کنترل صدا، گذاشتن دست روی دهان کودک و بیهوشی عمومی ساخته شد. قبل از نمایش هر تکنیک، در فیلم توضیحی مختصر توسط متخصص دندانپزشکی اطفال راجع به ویژگی، روش و هدف هر تکنیک داده شده 50 نفر از مادران مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی قزوین این فیلم را مشاهده کردند و پس از مشاهده هر تکنیک، پرسشنامه ای که در اختیارشان قرار گرفته بود پر کردند.

نتایج: روش جدا کردن کودک از والدین بیشترین تکنیک پذیرفته شده بود. بعد از آن ترتیب پذیرش تکنیکها به صورت (2) کنترل صدا (3) گذاشتن دست روی دهان کودک و (4) بیهوشی عمومی بود. در این مطالعه بین پذیرش تکنیک کنترل صدا و رتبه فرزند، سن کودک و تعداد فرزندان خانواده همچنین بین پذیرش تکنیک بیهوشی عمومی از سوی مادران و تحصیلات مادر و رتبه فرزند ارتباط آماری معنی داری وجود داشت. (p<0. 05)

نتیجه گیری: با توجه به مطالعه حاضر روش جدا کردن کودک از والدین بیشترین تکنیک پذیرفته شده و تکنیک بیهوشی عمومی کمترین تکنیک پذیرفته شده می باشد.


کلید واژه ها: رفتار کودک، کنترل رفتار، نگرش والدین

 



ادامه دارد (Full-text)

پایان نامه تاثیر موسیقی در کاهش اضطراب

عنوان کامل: پایان نامه تاثیر موسیقی در کاهش اضطراب

تعداد صفحات: 75

دسته: روانشناسی، هنر



مقدمه

مهمترین عاملی که بر اساس نظریه تحلیل روانی علت تمام بیماریهای روانی محسوب می شود اضطراب است که جهت کنترل این عارضه باید موارد و یا گزینه هایی را در زندگی وارد کنیم که در مکتب تحلیل روانی نقش برجسته ای دارد به نظر فروید اضطراب به عنوان یک تکانه من است یعنسی به همان صورت که اگر بدن دچار زخم و التهاب و بیماری گردد اولین نشانه آن به صورت تب ظاهر می شود اگر فرد از نظر روانی دچار مسیله و مشکل شود اولین نشانه آن به صورت اضطراب جلوه گر می شود و اضطراب هم علت محسوب می شود و هم معلول یعنی علت بیماری از ناراحتیهای روانی اضطراب است همچنین هر گاه شخص با یک مسله و مشکل روانی مواجه گردد که موجب که موجب به هم خوردن تعادل روانی وی گردد احساس اضطراب می کند فروید اضطراب را به سه نوع تقسیم کرده است الف اضطراب واقعی و هنگامی که تجربه می شود و اضطراب نوروتیک زمانی بروز می کند که تکانه های نهاد موجب تهدید فرد در برابر قطع کنترلهای من و ظهور رفتارهایی که منجر به تنبیه وی خواهد گردید می شوند و اضطراب اخلاقی وقتی ظاهر می شود که فرد عملی بر خلاف وجدان اخلاقی یا ارزشهای اخلاقی خویش انجام داده یا حتی در نظر دارد که انجام بدهد به همین دلیل احساس گناه می کند ساختمان شخصیت هر فرد دارای سه قسمت است که نهاد قسمتی از شخصیت است که زیست شناسی فطری را شامل می شود و تابعه اصل لذت جویی است. نهاد همواره به دنبال کسب لذت است و بدون توجه به واقعیت می خواهد به حداکثر لذت برسد که توجه به ظاهر زندگی و تمایل به موسیقی و زیباییهای زندگی می تواند جز همین اصل لذت جویی باشد که خود این مساله باعث کاهش اضطراب در افراد می شود در حالی که من تابع اصل واقعیت است و کوششهای آن در جهت رسیدن به لذت توجه به واقعیت است به عبارت دیگر نهاد خواهان بی چون و چرای لذت هاست و ارضای فوری خواستها را بدون توجه به واقعیت جست و جو می کند وقتی که شخص با مسیله ای مواجه می شود در رابطه با من خویش آن را ادراک می کند درباره ان فکر می کند و نسبت به آن عمل می کند به عبارت دیگر من هر فرد داننده کوشنده تصمیم گیرنده مضطرب شونده و انجام دهنده اصلی رفتارهای فرد محسوب می شود. که اساس عملکردهای من پیش فرضهای است که فرد درباره خود و دنیای خود می سازد ( حسین آزاد – انتشارات بعثت).  



ادامه دارد (Full-text)