عنوان کامل: بررسی اثر بخش آموزشی مهارتهای اعتبارتی بر سلامت روان شناسی دانش
تعداد صفحات: 201
دسته: روش تحقیق، روانشناسی، علوم تربیتی
مقدمه:
انسان امروزی به لحاظ پیچیدگی های زندگی، وسعت و سرعت تغییرات، با
چالشهای فراوانی روبه روست که این چالش ها در قرن آینده بارزتر خواهد شد
(دلور؛ ترجمه فقیهی و رئوف، 1375) چالش ها و بحران هایی مانند چالش بین
جهانی شدن و بومی ماندن، بحران جمعیت، بحران سلامتی و تغذیه، دگرگونی
های فناوری و شرایط حرفه ای، آثار فناوری نوین ارتباطی برمهارتهای اجتماعی
اجتماعی و خلق وخوی، مشکلات خانوادگی و اشتغال والین در بیرون از منزل،
افزایش فشارهای روحی و روانی و ....، که هر یک از این عوامل، مشکلاتی را
بر چگونگی زندگی افراد و رفتارهای اجتماعی و فردی آنان تحمیل می کند.
مطالعات اخیر حاکی است که این مسائل می توانند تأثیرات زیانبخشی بر سلامت
جسمانی و روانشناختی افراد داشته باشند. در واقع، بین تعداد مسائل
روزمره ای که افراد تجربه می کنند و علائم مشکلات سلامت و تنش های
روانشناختی و فیزیولوژیکی همبستگی وجود دارد (دلانگیس و همکاران، 1982).
کمپبل و سونسون (1992)، معتقدند زمانی که تنیدگی ناشی از مسائل روزمره
شدید باشد و یا فرد به دلایل مختلفی هر تنیدگی را به صورت منفی درک کند
، سلامت و عملکرد وی (بویژه عملکرد تحصیلی) تحت تأثیر قرار می گیرد (کمپیل
و سونسون؛ نقل از راس، 1999؛ میسرا ، 2000).