عنوان کامل: تحلیل نحوی کلامی دست نوشته های داستانی کودکان و نوجوانان
تعداد صفحات: 76
دسته: ادبیات، علوم تربیتی
مقدمه
فصل حاضر شامل سه بخش است: بخش نخست، شامل معرفی مفاهیم بنیادی ادبیات، ادبیات کودک، کودک و نوجوان، نحو وکلام و تحلیل کلام می باشد. بخش دوم، تاریخچه مختصری از مطالعات غربیان درباره ادبیات کودک به دست می دهد. بخش سوم هم شامل پیشینه ادبیات کودک در ایران است.
2-2 مفاهیم بنیادی
2-2-1 ادبیات
گرچه از دیرباز، تعاریف زیادی از ادبیات ارائه شده است ولی هیچ گاه هیچ کدام از تعاریف جامع و مانع نبوده است و تا وقتی که عواطف و احساسات بشری به شکلی دقیق و کامل تعریف نشود، تعاریف گوناگون ادبیات نیز همچنان لنگ لنگان به پیش خواهد رفت.
بنفشه حجازی (17:1374) می گوید که ادبیات دانش های متعلق به علوم ادبی وآثار ادبی است.
هاک [1] (5:1997) می گوید:ماادبیات را به عنوان شکل تخیلی زندگی و اندیشه در فرمها وساختارهای زبانی می شناسیم.
در فرهنگ وبستر [2] (صفحه1056) آمده که”مجموعه آثار نوشتاری مربوط به یک زبان یا یک کشور یاگروه سنی ادبیات تلقی می شود”
لیلی ایمن (1352) می گوید:”مجموعه تظاهرات هنری هر قوم که در قالب کلام ریخته شده است، ادبیات آن قوم به شمار می رود”